اگزناتید (Byetta) و تأثیرات ضد التهابی

دانشمندان دانشگاه Buffalo نشان دادند که اگزناتید دارویی که برای کنترل قندخون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود، دارای اثرات ضد التهابی قوی و فوری می باشد. نتایج تحقیق اخیر بروی این دارو در شماره ی آخر مجله ی the journal of clinical Endocrinology and Metabolism به چاپ رسید.

به گفته ی دکتر Dandona : یافته های ما حاکی از تأثیر ضد التهابی قوی و زود اثر این دارواست که می تواند از آرترواسکلروز که علت اصلی حملات قلبی ، سکته و گانگرن در افراد دیابتی است، جلوگیری کند. او می افزاید: تأثیرات ضدالتهابی این دارو مستقل از اثرات کاهش وزن آن در طول 12 هفته مصرف و تحقیق بروی آن است.

دکتر chaudhuri می گوید: این حقیقت که این دارو دارای اثرات قوی التهابی مستقل ازکاهش وزن است نشان  می دهد که اولین تأثیرات این دارو اثر ضد التهابی آن است که مستقل از کاهش وزن می باشد. از آنجائیکه چاقی در حقیقت یک مرحله ی التهابی محسوب می شود و بافت چربی سبب ایجاد التهاب می گردد، کاهش وزن به تنهایی منجر به ایجاد تأثیرات ضد التهابی می شود. مسئله مهم تر این است که اثرات ضد التهابی سریع الاثر مصرف این دارو طی 2 ساعت بعد از تزریق 5 میکروگرم از آن آشکار می گردد، این تأثیر دقیقاً با پیک تأثیر دارو همزمان است. وجود چنین اثر سریع و قویی بسیار نادر است.

بجز کورتیکواستروئیدها (که بعنوان داروهای ضدالتهابی شناخته شده اند) وانسولین ، هیچ داروی دیگری تا به حال چنین تأثیر ضدالتهابی قوی و سریعی را به نمایش نگذاشته است.

درحال حاضر دکتر Dandona وهمکارانش درحال بررسی ومطالعه ی مکانیزیم تأثیرات ضدالتهابی این دارو در بیماران تحت مراقبتهای ویژه یا در کسانی که اخیراً دچار حمله ی قلبی یا سکته شده اند، می باشند، زیرا تأثیرات ضدالتهابی سریع این دارو در چنین مواردی بسیار مورد نیاز است. علاوه بر خصوصیت ضدالتهابی این دارو متوسط مقدار هموگلوبین A1C شرکت کنندگان دراین تحقیق درطی سه ماه از 6/8 به 4/7 درصد رسیده است که نشان دهنده ی تأثیر این دارو درکنترل قند خون می باشد. دراین تحقیق 24 فردچاق مبتلا به دیابت نوع 2 که برای کنترل قندخون خود از تزریق انسولین کمک می گرفتند، شرکت داشتند.

تحقیق اخیر دنباله ی تحقیقات منتشر شده در سال 2007 درمورد تأثیرات ضدالتهابی این دارو و کاهش مقدار پروتئین واکنشی – C وتریگلیسریدها و فشارخون سیستولیک است.

منبع: www. Sciencedaily.com